Céljaink, hitvallás
A honlap és a közösség célja
1, Gáspár László személyéhez kapcsolódó pedagógiai értékek bemutatása, átörökítése.
2, Munkásságának ideológiáktól és érdekektől mentes, szakmai megközelítése, feldolgozása.
3, Születése 80. évfordulója alkalmából megemlékezés előkészítése, az eseménysorozat koordinálása.
Sokan gondoljuk úgy, hogy pedagógiája nem merülhet a feledés homályába: méltó helyet kell kapjon a magyar és nemzetközi pedagógiai platformokon. Ez az utódgeneráció felelőssége.
Iskolakultúra 2002-2003
Trencsényi László • 2002. november
• "A központ volt túlpolitizált, mi csak kirándultunk, táboroztunk, szerettük a gyermekeket – volt az úttörőmozgalomban részt vett tanárok, tanítók gyakori védekező önideológiája"
• "hosszú csend után egy neveléstörténész szerző Gáspár László Szentlőrincét elemzi forráskutatás nélkül."
Andor Mihály • 2002. december
• "nem lehet a dolgokat úgy elmondani, ahogyan történtek"
• "Gáspár László szentlőrinci kísérlete. Az én szememben ez nem
„pedagógiai hősköltemény”"
Csalog Judit • 2003. január
• "nagyon súlyos mulasztás terhel. Szentlőrincről réges-régen meg kellett volna
írnom, amit a kísérlet egykor elkötelezett híveként, hét évig munkatársaként, a történések részeseként, tanújaként, bírálójaként, végül a minden kritikát megfojtó, gátlástalanul
rágalmazó propaganda célpontjaként tudok."
• "Szentlőrinc nem egyszerű iskola volt, hanem maximálisan támogatott, védett, reklámozott kirakat."
Kocsis József • 2003. február
• "rég olvastam csúnyább, szerencsétlenebb és gusztustalanabb szöveget"
• "Monológjában Andor Mihály nemcsak elfogult és kíméletlen – lelke rajta, szóvá nem
tenném –, de méltánytalan is végletesen, hiszen annak ürügyén veri el a port Gáspár
Lászlón haló porában is, amibe leginkább belehalt"
Csalog Judit • 2003. március
• "a
diktatúra szó használatát elkerülni nemigen tudom"
• "a csúsztatás sok évtizedes gyakorlata során a szavak úgy leváltak
valamikori értelmükről, hogy lassan semmi, konszenzus-szabályozta jelentésük nincs"
Lóránd Ferenc • 2003. március
• "az említett „adalékkal” nincs mit kezdenem: inszinuációval nem lehet vitatkozni. De az olvasók korrekt tájékoztatása érdekében, no meg az etikus kritikai
magatartás példájaként, a Szerkesztőség szíves hozzájárulásával ide idézem
Gondos Ernő ,Szentlőrinc – közelről’című, a Forrás 1979/5. számában megjelent írását."
• "szociológusi, írói és emberi tisztességét dicséri, hogy amikor személyesen megismerte azt a valóságot, amelyet az ominózus film meghamisítva interpretált, volt ereje a korrekcióra."
Bakonyi Pál • 2003. március
• "nagyon is meglepőnek találom, hogy
éppen Andor Mihály tette kétségessé éppen Gáspár László szerepét a tárgyalt időszakban"
• "Gáspár Lászlóét, akit T.L. – a lényeget tekintve a „létező szocializmus” oktatáspolitikájának egyik lebontójaként értékel. Sokunk
szerint ugyanis Gáspár László tette a legmerészebb lépéseket az akkor működő, szerkezetében és munkaformáiban uralkodó iskolamodell lebontásában. Szentlőrincre úgy tekintünk, mint az akkor lehetséges reformfolyamatok zászlóshajójára."
Zsolnai József • 2003. március
• "elolvastam, s elment a kedvem a vitától"
• "megtudtam, hogy a Trencsényi-írásban szereplő, néven nemigen emlegetett neveléstörténészeinket is megszólította a Szerkesztőség, de ők kitérő választ adtak, inkább vállalták a Trencsényi-írásban szereplő „neveléstörténeti amnéziáért” rájuk sütött bélyeget. Egyikőjük (a nevét most tudatosan elhallgatom) azt mondta
nekem: „A válasz elől nem térhetsz ki, hisz Te szembe vagy állítva Gáspárral.”"
Gáspár László szellemi hagyatéka és a modernizációs folyamatok • 1999
30. évforduló • Szentlőrinc, 1999
• "idézett tartalom 1"
• "idézett tartalom 2"
A szentlőrinci iskolakísérlet neveléstörténeti szerepe • 1997
JPTE Tanárképző Intézete • Pécs, 1997. június 27 - július 1.
• "idézett tartalom 1"
• "idézett tartalom 2"
A Kísérleti iskola I-IV. c. filmről