DR. KOVÁCS SÁNDOR
ny. egyetemi docens, PTE
Gáspár László örökségének aktualitása, időszerűsége
Szentlőrinc, 2017. szeptember 15.
Tisztelt Polgármester Úr, Igazgató Úr, Kolleganők, Kollegák, az eseményt megtisztelő Érdeklődők!
Már két évtizede, hogy Gáspár László kortársai, kollégái, tanítványai, tisztelői
időről időre találkoznak, hogy az örökségről és a mindenkori jelennek szóló
tanulságokról számot vessenek. A visszaemlékezésekben, a mű ismételt
analíziseiben természetesen előfordulnak változatlan elemek, viszont
tudományunk, a nevelésügy és az iskolaműködtetés dinamikus változásai újabb
nézőpontokat is felvetnek, amelyeket érdemes, mondhatni kötelező számba
venni.
Engedjék meg, hogy legelőbb az örökség számomra legmarkánsabb elemeiről
szóljak. Mindenekelőtt az emberi lényeg, a szubjektum létrejöttének
természetéről, arról, hogy saját szellemi és fizikai kapacitása kialakulásának
letéteményese döntő mértékben maga a társadalmi praxisban cselekvő egyed.
A növendék adottságokat kibontakoztató, önálló és aktív tevékenysége nélkül
nincs maradandó neveléshozadék. Egyébiránt mindezt népi bölcsességek is
alátámasztják. Engedelmükkel egy francia közmondást idézek: Úgy lesz
valakiből kovács, hogy kovácsol! Ebből következhet egy pedagógiai parafrázis: a
gyermek, az ifjú problémamegoldó képessége csak úgy alakulhat ki, ha
problémákat old meg!
Hatalmas példa a mű létrehozásának teljes parabolája. Az, hogy miként
lehetséges filozófiai alapokból elméleti és módszertani következtetésekhez
jutni, kísérleti és fejlesztő programokat alkotni, azokat „éles” körülmények
között és biztonságosan szervezett gyakorlatban kipróbálni, pontosabban,
megvalósítani. Megtapasztalható belőle a nevelésügyi K + F + T ideáltípusa.
A gáspári kísérleti iskolaműködtetés-gyakorlatot át meg átszőtte a kutatás. Az a
szándék, hogy be kell hatolni a „fekete dobozba”. A klasszikus kutatások a
bemenet-kimenet összefüggéseket igyekeznek tisztázni, pl. hogy milyen
hatással van a szociokulturális környezet a tanulmányi eredményre. Arról
viszont keveset lehet tudni, hogy mi történik az iskolában, különösképpen az osztályban. Az ellentmondás úgy oldható, hogy a pedagógus-kutató a
nevelésfolyamatokba szervesen illeszkedve teszi a dolgát, közreműködik a
jelenségek feltárásban, az összefüggések keresésében. A kutatásmódszertan
ethnometodológiaként azonosítja ezt a változatot. A szentlőrinci szakaszban
intézményesen is megjelent a variáns szervezeti alapfeltétele az iskolában.
A nevelésrendszer és az iskolaintézmény megújításának módozatait kidolgozó
elméleti munkássága úgyszintén kiapadhatatlan kútfő. Az elmúlt század utolsó
másfél-két évtizedében megjelentek a gazdaságban és a technikai színtéren
kiművelt innovációk gyors nevelésügyi adaptációi. Ezek jelentős része, a
bevezetés jellege kampányarcú volt. Gáspár László az innovációelméletet és az
újításmódszertant a jelenség gyökereitől vezette le, mélyen elemezte a
jelenséget, s a társadalmi mezőbe integrálta a sajátos tudást. Ez a teória és
metodika abszolút mértékben iskolabarát, élet közeli, életteli. Ugyanis az
ideákat, gondolatokat, gyakorlati megoldásokat Gáspár László személyes
tapasztalatai is igazolták. Egyébiránt a hazai köznevelésben iskolakísérletről,
iskolai akciókutatásról, nevelésügyi innovációkról elmélkedni, vitázni, távlatokat
kifejezni Gáspár László munkásságának figyelembevétele nélkül aligha
lehetséges és nem is érdemes.
A „hagyaték” sarokpontjainak felidézése után engedtessék meg az
időszerűségről kifejezni véleményemet. Ehhez el kell merülni kissé a hazai
társadalmi valóságban, amelyben az iskolarendszer, az iskola így vagy úgy
teljesíti hivatását. A működést inspiráló szükségletek rendkívül összetettek.
Mindenekelőtt létezik egy aktuális nagypolitikai szisztéma a maga
nevelésigényeivel. Nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt sem, hogy a
különböző társadalmi csoportosulások többnyire más rendszerprodukciót
várnak el. Aztán ott vannak a sok évtizedes, ha nem évszázados magyar
iskolakultúra jellemzői is. Mindezek mellett akceptálandók az ún. művelt világ
oktatási rendszereinek teljesítőképességét firtató nemzetközi összevetések
értékmozzanatai, azaz a kompetencia-követelmények. Ráadásul igencsak
markánsak azok a nevelésszükségletek és a nekik megfelelő ideák és
módszertanok, amelyek a 80-100 éve virágzó és meg-megújuló
reformpedagógiákban mutatják meg magukat, s amelyekből a krízisektől
érintett iskolarendszerek időről időre muníciót merítenek. A nevezett szellemi
vonalat nem egykönnyen, de rokonítani lehet Gáspár László törekvéseivel, bárha ő bizonyos távolságot tartott tőle. Természetét tekintve individuálisnak,
túl pragmatikusnak tartotta. Nem lenne méltányos a 80-as évekbeli oppozíciót
egyszerűen tévedésnek ítélni. Ugyanis igencsak lehetséges az értékrendi és
módszertani hasonlóságokat keresni. Nem beszélve arról, hogy a Gáspár Lászlót
felfedező európai kör az igazi reformerek, a legjelentősebb progresszív iskolateremtők közé sorolja.
Ami a dolgok első rétegét, a mindenkori aktuális neveléspolitikai igényeit illeti,
a rendszer nem áll ellent, legfeljebb kissé diszfunkcionális. Az iskolakultúra
pedig egyrészt biztonságot adó, másrészt visszahúzó erő az elvárások
teljesítésében. A nemzetközi összehasonlító mérések, elemzések már kemény
intervenciót testesítenek meg, határozott reflexióra késztetnek. Nyilvánvaló,
hogy a konfuciánus gyökerű kelet-ázsiai társadalmi kultúrák igen sikeres
iskolarendszereinek jellege beláthatatlan távolságra van tőlünk. A hozzánk
közelebb vagy közelálló és az összevetésekben nagyobb teljesítményű
szisztémák tagadják, legalábbis meghaladják a hagyományos neveléselveket és
tanításmódszertant, és a progresszív pedagógiák eszköztárából merítenek,
építkeznek.
Az osztályteremben folyó munka mérsékelt eredményességének okát abban
látják a jelenséget mélyen elemző pedagógusok, szakemberek és más
hozzáértők, hogy a növendék passzív a tanítás-tanulás folyamatában,
mivelhogy a követelmény a hallottak, látottak egyszerű befogadása. Holott a
sikeres tanulás erőteljesen kapcsolódik a tanulók érdekeihez, érdeklődéséhez,
szükségleteihez, valamint a cselekvő közreműködéshez. A gáspári logikában az
un. intenzív részvétel intézményesül a cselekvő ismeretelsajátítással, a
szemléltető eszközöket kiváltó műveleti eszközökkel, s gyakorta található
útmutatás az aktív elsajátítást irányító tanítói, tanári tevékenységre.
Az előbbi időszerűség-mozzanathoz szorosan illeszthető az a tétel, miszerint a
tanulásnak az ember természetes ismeretszerző gyakorlatához kell
hasonlítania. A tudáskiművelés és képességfejlesztés eredményes menete a
megoldandó feladatok, nehézségek, konfliktusok szövedékében képzelhető el.
Ebben a nézőpontban az un. elsajátítás egészen közeli jelenség a
problémamegoldó ismeretszerzéshez.
Anélkül, hogy sok foganatja lenne, szinte kötelező szlogen, hogy az iskola nem
szakadhat el a társadalmi léttől, mi több a beilleszkedést kell szolgálnia. A
jóhiszemű tételezést azonban rendszerint kisemmizi az a tény, hogy az
intézmény csak egyetlen és szűkecske metszetét mozgósítja a társadalmi
össztevékenységnek – az ismeretátadást. A modern pedagógiai
gondolkodásmódban az iskola nem felkészít az életre, hanem maga az élet.
Gáspári felfogásban a nevelés pedagógiailag reprodukált társadalmi gyakorlat,
az iskolában megjeleníthető való élet. A praxis újraalkotása tehát a gyermek, az
ifjú természetéhez való igazítást jelenti és nem redukálást. Az ilyfajta iskolában
nem átadnak, előadnak, magyaráznak a gazdaságról, a csoportérdek
érvényesítéséről, a demokratikus közéletről, a természetvédelemről, az
egészséges életmódról és a többiről, hanem a társadalmi lét dinamikájában
edződnek a növendékek.
A hazánkat körülvevő kultúrkörben a nevelés-progresszivitás az
együttműködést részesíti előnyben a versengéssel szemben. Számos európai és
észak-amerikai tapasztalat igazolja ezt a gyakorlatot. A gáspári módszertannak
ez is alapeleme. A kooperációt kiváltó intézményi követelmények
természetesen nem csak a brigádokra, a szövetkezeti formára, a választásokra,
a tanácsi keretekre, a közösségi hatáskörökre vonatkoznak, hanem az
ismeretszerzés és képességfejlesztés eseményeire is.
Az időszerűséget vizsgálva egyre inkább az az érzésem, hogy „nyitott végű”
fejtegetésbe bonyolódtam. Ugyanis még olyan komponensek merülnek föl,
mint a tantárgyi integrációk, amelyek az elsajátítás célpontjának természetes
kereteit képezhetik. Aztán nem lehet megkerülni azokat a hozadékokat,
amelyek az ismeretek elsajátíthatóságára, a képességek kidolgozhatóságára
mutatnak. A műből példaszerű útmutatások vonatkoztathatók el a tananyag
lényegi egyszerűsítéséhez és optimális mennyiségének körvonalazásához. De
követésre méltó a közvetítés és elsajátítás egységesítésének metodológiája is.
Tisztelt Polgármester Úr, Kolleganők, Kollegák!
Ismerve a nevelésrendszerek tehetetlenségét, mielőtt fellelkesülten
ábrándokba ringatnám magamat, tudom, hogy az időszerűség állítása
egyáltalán nem a közeli alkalmazhatóságra, bevezethetőségre utal. Inkább
egyrészt valamiféle útjelző, amelyen egyelőre csak a célpont és nem a távolság van föltüntetve. Másrészt egyfajta lelkiismereti konstrukció, amely furdal,
furdal, furdal...!
Köszönet a figyelmes meghallgatásért.